Lina Sandell-Berg 1860, 1865. | Melodi: Svensk folkkoral (Skåne).
Psalmhistoria
Textförfattare
Carolina Wilhelmina (Lina) Sandell (1832-1903) är förmodligen Sveriges mest kända sångförfattarinna. Förutom "Tryggare kan ingen vara" kan många människor också hennes sånger "Blott en dag" och "Bred dina vida vingar". Lina Sandell var dessutom en skicklig översättare och har själv blivit översatt till flera språk, bl.a. till engelska. Den här sångens engelska titel är "Thy Holy Wings".
Lina Sandell föddes 3.10.1832 i det småländska Fröderyd, där hennes far Jonas Sandell var kyrkoherde. Som barn var hon svag och sjuklig och kunde inte alltid vara med de andra barnen i deras lekar. Pappan blev hennes lärare, och hon hade en egen vrå i hans arbetsrum. Där lärde hon sig språk: tyska och en del engelska - men också litet latin och grekiska. I pappans bibliotek fanns det teologiska böcker som intresserade henne. Hon mognade tidigt i andligt avseende.
Från år 1845 finns ett anteckningsbok med titeln "Barndoms-Försök av Carolina Sandell". Som trettonåring skrev hon en dikt på om det gamla askträdet som växte på prästgårdens gårdsplan. Den hade 21 strofer som har ett visst intresse också för sången Tryggare kan ingen vara. Stroferna 1, 2 och 9 lyder, citerade efter hennes biograf, hymnologen Oscar Lövgren:
Den gamla asken
1. O gamla Ask, hur vördnadsvärd du står
och hjässan stolt, högt upp mot molnen höjer,
hur skönt du grönskar med var nyfödd vår,
med härlig svalka du oss ock förnöjer.
2. Du lyfter majestätiskt kronan opp,
och vindarna på dina grenar gunga
så väl, som fåglars fria glada tropp,
som så förnöjda där sin lovsång sjunga.
9. Hur mången gång har månens bleka sken
du under stilla vinternatten skådat?
Och alla stjärnorna på fästet sen,
hur mången gång ha de dig dagen bådat?
Fadern dog tragiskt genom en drunkningsolycka under en båtresa 1858, och detta påverkade naturligtvis också Lina Sandell, som blev vittne till händelsen. "Sången är ur sorg upprunnen" lyder ett gammalt talesätt. Olyckan gav upphov till sången "Herre, ditt namn är ett fäste i nöden".
År 1860 dog också modern Fredrica. Lina Sandell flyttade våren 1861 till Stockholm, där hon kom att arbeta i Evangeliska Fosterlandsstiftelsens tjänst med litterärt arbete. Hon redigerade bl.a. kalendern "Korsblomman" från år 1865.Redan tidigare hade hon skrivit för olika religiösa tidskrifter och utgav "Barnens Vän". Hon skrev sånger för flera sångsamlingar, eftersom många sådana gavs ut vid denna tid. Första delen av Lina Sandells samlade sånger utkom 1882. Det blev så småningom tre delar. Hon har enligt Lövgren skrivit cirka 2 000 sånger.
Ännu under 1890-talet var Lina Sandell verksam. Under de sista åren av sitt liv skrev hon just inte sånger utan - märkligt nog - mycket för barn och ungdom, och utgav bl.a. en rad små bilderböcker i vackra färger. De trycktes för det mesta i Tyskland. Så utkom t.ex. "Barnens bilderbok" häftena 1-8 åren 1894-1899.
Lina Sandell gifte sig 1867 med grosshandlaren Oscar Berg. Hon dog 26.7.1903 och är begraven på kyrkogården i Solna.
Kompositör
Melodin är en svensk folkkoral, troligen från Skåne.
Innehåll
Den här aftonpsalmen hör till de mest kända psalmerna i psalmboken. Många kan den utantill. Lina Sandell skrev den 1865 under rubriken "Barnets aftonbön". I vers 2 sade hon då: "Välsigna fader, moder, / och mina syskon små, / och låt i frid oss åter / till nattens vila gå". Den lilla dikten ingick i ett häfte med barnsånger och berättelser kallat "Korn åt små fåglar". Inkomsterna från försäljningen av häftet gick till Stockholms stadsmissions barnhem. Senare har hon ändrat ordalydelsen i andra versen för att sången skulle passa också vuxna och barn som var ensamma i världen.
Psalmens bildspråk talar om trygghet, överlåtelse och vila. Bildspråket är märkligt såtillvida att Jesus i konsten inte framställs med vingar, det attributet har däremot änglarna. Men Lina Sandell kunde sin Bibel. I Matteusevangeliet 23:37 säger Jesus om Jerusalem enligt 1917 års översättning: "Hur ofta har jag inte velat församla dina barn, liksom hönan församlar sina kycklingar under sina vingar!" Liksom i fråga om den första versionen av Blott en dag använder Lina Sandell här en bild av Gud som mor. Det lär ha funnits folk som har vägrat sjunga "hönsapsalmen", eftersom Jesus inte hade vingar.
Modersvingen finns också i andra sånger och dikter av Lina Sandell, t.ex. "Nu vill jag sjunga om modersvingen".
Birgitta Sarelin
Referenslitteratur